Inför BSK:s årsmöte 4 mars 2014.

Synpunkter på styrelsens arbete.

Hej!

Tyvärr måste jag som mångårig medlem och före detta ordförande i klubben, konstatera att styrelsen och då speciellt kassören inte skött sina uppdrag på ett bra sätt under verksamhetsåret 2013. Det handlar dels om den "saltade" och felaktiga räkningen från Bodens kommun som gällde lokalhyran på Hildursborg. Kassören valde av någon märklig anledning att betala denna räkning. Det handlar också om den illa planerade flytten i början på oktober från Hildursborg till Café L'étage.

När klubben år 2011 tvingades flytta från Herkules till Hildursborg (vilket innebar en kraftig standardförsämring) fick jag löfte från dåvarande frtidschefen Leif Nordsröm att "det får inte bli dyrare än det ni betalar idag" alltså 40 kr per timme (se bifogad mejlkonversation). När vi spelade på Hildursborg en gång i veckan, betalde vi alltså 40 kr per timme oftast 80 kr per kväll. Sista månaden vi spelade på Hildursborg skickade Bodens kommun, utan någon som helst information, en felaktig och "saltad räkning" till klubben på 90 kr per timme, vilket resulterade i 180 kr x 4 veckor summa 720 kr.

Det korrekta beloppet skulle givetvis ha varit 320 kr. Varför kassören väljer att betala in 720 kr till kommunen är för mig obegripligt. Jag har efter en utdragen mejlkonversation och cirka fyra fem påminnelser med nuvarande fritidschef Alf Wennskog äntligen fått ett löfte om att korrigera denna felaktiga räkning. Besökte personligen Alf så sent som i tisdags 25 feb. Även löftet om 40 kr per timme på Hildursborg står kvar, så jag hoppas nu att styrelsen kontaktar Agneta Kemlen och kräver tillbaka pengarna eller makulerar räkningen.

När det gäller flytten från Hildursborg till Cafe L'étage så finner jag det ytterst märkligt att man inte tar reda på kostanden innan man flyttar. Avsikten med flytten till Cafe L'étage var väl ändå att få en bra lokal till ett rimligt pris. Ägaren hade ursprungligen inte begärt något pris för att vi skulle få spela där. Jag blev därför väldigt förvånad när jag första gången besökte Cafe L'étage då stod vårat skåp på plats. Kassören ställer sig då märkligt nog och förhandlar med ägaren och de kommer överens om 200 kr (!) per spelkväll. Den tidigare så solide kassören agerar fullständigt omdömeslöst. Några räkneexempel. 200kr x 40 veckor 8000 kr per år. (Hildursborg) 80 kr x 40 veckor 3200 kr per år. Vad hade styrelsen gjort om hon hade sagt 300 kr per spelkväll? Varför köper kassören grisen i säcken?

Detta resulterade i att styrelsen blev akut tvungna att dra i handbromsen och kalla in till ett extra medlemsmöte (november 2013 tror jag). Detta resulterade i att medlemmarna skulle betala in 250 kr extra för första kvartalet. Nu ska det tydligen även betalas in ytterligare 200 kr för andra kvartalet. Tydligen är det så, att det är medlemmarna som ska betala styrelsens/kassörens klantigheter. Hur mycket har styrelsen/kassören själv betalat? Jag har inte hört ett uns av självkritik från styrelsen. Detta måste utan tvekan vara en av Sveriges dyraste schackklubb. Med tanke på att klubben snart fyller 100 år, så tycker jag att alla dessa pengar att hade kunnat användas till något väsentligt bättre och välbehövligare. Nu fokuseras allt på spellokalen, trist tycker jag.

Sedan känns det underligt när kassören berättar att NSF:s länsserie minsann "är dyr". Spelarna ska tydligen börja finansiera serien helt själva. Startavgift 500 kr, resor plus fika på hemmaplan eller? NSF:s länsserie är naturligtvis inte dyr. I mitt tycke är det styrelsen och spellokalen som är dyra drift. Till det positiva så har dock nyligen avgiften till spelokalen förhandlats ner till 150 kr per spelkväll. Enligt min mening dock fortfarande alldelesför dyrt. 150 kr x 40 veckor 6000 kr per år. (Hildursborg) 80 kr x 40 veckor 3200 kr per år. (Sommaruppehållet i Hildursborg är dock i längsta laget)

När det gäller ekonomi, så är det viktigt att notera, att en så liten kostad som 30 kr mer eller mindre per spelkväll, kan ge ett stort utslag på lång sikt. 30kr x 40 veckor 1200 kr. Vilket motsvarar 2 schackklockor ca 600 kr/st eller startavgift i länsserien 500 kr plus ev bilresa till Gällivare. Det är mycket pengar för en så liten förening som BSK.

I dagsläget har klubben ca 10-11 betalande medlemmar och ett par 30 kr medlemmar. Ungefär 3-4 personer (Arne, Stig, Bo, Roland) kommer varje vecka till lokalen. 3-4 personer kommer varannan eller var tredje vecka (Tomas Y, Curt, Mikael F, Bengt). (Thomas D, Per, Lennart och Anders) besöker klubben ytterst sällan. I snitt är vi väl ca 6 pers per spelkväll. Klubbmästerskap kommer troligen framöver att spelas över en helg, alla deltagare var ifjol positiva till denna spelform. Klubblokalen används därför inte lika flitigt längre.

Avslutningsvis så vore jag tacksam om jag kan få svar på mina frågor. Jag finner det besynnerligt att så många medlemmar verkar positiva till styrelsens jobb och den nya spellokalen. Om det beror på bristande kunskap vet jag inte. Själv är jag lite tveksam om jag överhuvudtaget kommer att förnya mitt medlemsskap.

Mvh/ Roland Eriksson