Svar till Roland!

Först måste jag säga att det här brevet har jag upplevt som väldigt obehagligt. Ett personligt påhopp på en kassör som försöker få klubbens ekonomi att gå runt.

För att få ned kostnader har jag ställt upp med bilkörning till olika turneringar. Och det är inte bara bensin som kostar, många mil har det nog blivit under alla dessa år.

Jag har själv konstruerat ett medlems-kort, så vi skulle slippa köpa det.

Jag har skrivit ut rondlistor.

Jag fixade skåpet som vi har vårt material i.

Jag ordnade det så kallade tornet som det var meningen att vi skulle sätta en TIA i per spelkväll, för att förstärka klubbkassan. Det var dock EN person av den dåvarande styrelsen som ALDRIG lade någon tia i den. Jag nämner inga namn.

Jag såg till att köpa drickor, för trivseln på Herkulesgatan.

Jag har ordnat med fika på hemmamatcher till länsserien och årsmöten. Brett mackor och kokat kaffe och te. Jag har ibland tagit från mitt eget skafferi eller kylskåp för att hålla kostnaderna nere.

Jag ordnade kaffe och te till kvällarna på Hildursborg för att öka trivseln. Och önskade att man kunde betala 5,00 för fika som extrainkomst till klubben. Jag kokade detta och betalade själv 5,00 för det fika jag hade gjort i ordning.

Roland vill ha svar på sina frågor.

1. Betalning av räkning för Hildursborg.

Roland skriver: Kassören valde av någon märklig anledning att betala denna räkning. Varför kassören väljer att betala in de 720,00 kronor till kommunen är för mig obegripligt.

Om man väljer att inte betala en räkning till kommunen så skickas den direkt till inkasso. De skickar därefter direkt ut en faktura på förseningsavgift plus avgiftsbelopp. Det är det som dessa lever på. Räkningar skall man betala för att undvika inkasso. Sedan får man ta en diskussion med vad man anser vara felaktigt. Om jag INTE hade betalat, då hade vi kunnat ligga pyrt till. Då hade det funnits något ännu saftigare att bita i. Du Roland tog tag i det så därför har jag legat lågt. Men nu är det här faktiskt löst. Pengarna är på väg.

1. Hyra spellokal Cafe Letage.

Roland skriver: Ägaren hade ursprungligen inte begärt något pris för att vi skulle spela där.

Det måste vi ju förstå att Lena upplåter inte lokalen utan ersättning.

Som jag minns med hyran på Cafe Letage så var meningen att ALLA skulle köpa fika, istället för att betala en fast hyra. Då tyckte jag att det var bättre att ALLA som nyttjade lokalen betalade en sk Spelaravgift. Då slipper vi betala varje gång. Nu säger Lena att hon får in ca 60-70,00 på fikat och det hade inte räckt. Vi frågade vad hon tyckte var det lägsta hon räknade med att få in per kväll. Svaret från Lena blev 200,00. Jag föreslog då att vi till att börja med skulle gå in med 250,00 per person till klubbkassan för kvartal fyra 2013. Det räckte precis. Sedan har jag ansett att vi kunnat gå ner till 200,00 för första kvartalet 2014. 200,00 på tre månader är ca 17,00 per kväll. Dvs mindre än vad en godbit kostar. Kanske vi till och med kan gå ned lite till.

Roland skriver: Den tidigare så solide kassören agerar fullständigt omdömeslöst.

Vi måste nog här vara lite mer sanningsenliga och erkänna att vi på Hildursborg angav att vi skulle spela i två timmar per kväll men det blev nog tre.

Om vi skulle gå tillbaka till Hildursborg och ange att vi vill spela tre timmar per kväll kostar det 3*45,00 lika med 135,00 och nu har vi förhandlat ner kostnaden här till 150,00 per kväll. Skillnad 15,00. Jag tycker att vi får mycket för dom femton kronorna. Spellokal plus kaffe och te.

Roland skriver: Varför köper kassören grisen i säcken?

Då får nog någon göra en pudel. För det här handlar om femton kronor.

1. NSF:s länsserie.

Roland skriver att jag berättat att länsserien är dyr.

Dyrt? Nej, inte enligt min mening. Bara ca 2000,00 per serie eller 500,00 per deltagare, plus att någon köper in en bil att färdas i. Vill du att vi skall lägga det på medlemsavgiften?

Roland skriver: Jag finner det besynnerligt att så många medlemmar verkar positiva till styrelsens jobb och den nya spellokalen.

Det kanske är så att alla (utom en) är nöjd.

Roland avslutar med: Avslutningsvis så vore jag tacksam om jag kan få svar på mina frågor.

Jag hoppas att du är nöjd med svaren.

Till syvende och sist måste jag fråga. Varför skriver du ett sådant brev och skickar ut? Det är lätt att sitta på kammaren och spy galla över andra. Vi har ju setts sedan 1974 och nog törs du väl prata med mig. Dessutom är ju detta en fråga som kunde ha tagits upp på årsmötet. För diskutera det måste vi kunna göra. Men INTE via mail.

Ditt brev Roland är undertecknat med Mvh. Det står för ’med vänliga hälsningar’ och jag tycker inte att detta var ett vänligt brev.